Поради психолога вчителям
Особистісно
зорієнтований підхід у навчанні грунтується на сприйнятті індивідуальності,
самоцінності дитини як носія суб'єктивного досвіду, який складається у неї з
перших днів життя. Учень має право на особистісний шлях розвитку та вибір
засобів навчальної діяльності в межах її завдань.
Учитель,
ставлячись до учня як до особистості, дає йому змогу саморозвиватися й
самореалізовуватися, враховує його можливості, особливості, здібності.
Взаємодія між вчителем та учнем має будуватися на основі єдності позицій,
бажань, а не вимушеного спілкування.
Найголовніше
завдання вчителя: максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців,
щоб вони самі могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в
подальшому - виробничими проблемами. Дітей слід навчити на оптимальному рівні
виявляти свій інтелектуально - вольовий
і моральний потенціал.
Особистість
педагога - лише передумова виховання дитини. Трансляція його позитивних якостей
відбувається лише тоді, коли він, встановлюючи зв’язки з дітьми, створює й
збагачує їхній досвід емоційних переживань.
Якщо
вчитель ставитиметься до учня без справжнього інтересу і поваги, у того не буде
жодних підстав сприймати себе як особистість.
Щоб
зрозуміти учня, його думки, почуття, вчинки, треба брати емоційну участь у
стосунках з ним, навчитися відчувати до нього постійний інтерес. Позиція
безпристрасного арбітра згубна для справи.
Такому
вчителю, форми і способи діяльності якого статичні, не змінюються від уроку до
уроку, від року до року, сьогодні нічого робити в класі.
Якщо
учень не сприймає ваших дій (способів впливу) щодо нього, то це означає лише
одне: ці дії не відповідають його особистісним особливостям.
Якщо
вам потрібно висловити зауваження учневі, то зробити це слід дружелюбно і з
повагою до нього. Ваше несхвалення його поведінки в певній ситуації втратить
негативний ефект.
Якщо
виник конфлікт з учнем, не шукайте способів будь-що утвердити свою правоту.
Спробуйте знайти взаємоприйнятні шляхи його розв’язання.
У
багатьох своїх учнях учитель вбачає однодумців і спільників. Досягти
професійного успіху вчитель може, лише узгоджуючи свої дії з ними.
|