Рекомендації батькам майбутніх першокласників
—
Привчайте дитину бути
самостійною, дотримуватися дисципліни.
—
Викликайте у дитини пізнавальний
інтерес, розширяйте її кругозір.
—
Розкажіть дитині, як ви пішли у 1
клас або про якийсь цікавий випадок, який з вами трапився у школі. Спробуйте
зацікавити дитину, адже від цього залежить, з яким почуттям вона чекатиме своїх
перших шкільних днів — з радісним хвилюванням чи з покірною приреченістю.
—
Завчасно купіть з дитиною зошити,
олівці, портфель, шкільний одяг. Це підкреслить необхідність готуватися до
навчання у школі.
—
Складіть для дитини правильний
режим дня, в якому передбачте не лише відвідування школи та виконання домашніх
завдань, а й її улюблені заняття: ігри, прогулянки, перегляд мультфільмів. Це
дасть змогу уникнути стресу та скоротити тривалість адаптації дитини у школі.
—
Слухайте дитину, обговорюйте
випадки, які з нею трапилися у школі, роз'яснюйте окремі ситуації та радьте, як
у них слід поводитися. Будьте дитині помічником і наставником, а не
контролером та цензором.
—
Уникайте роздратування та
відкритої критики. Якщо дитина зазнала невдачі, підтримайте її словами «якби
ти зробив ось так, то вийшло б ще краще». Пам'ятайте, що позитивне ставлення
дитини до своєї особистості залежить переважно від ваших оцінок.
—
Підтримуйте постійний зв'язок зі
школою.
Готуємося приймати дітей до 1
класу
Відповідно до статті 20 Закону України «Про
загальну середню освіту» від 13 травня 1999 p. № 651-XIV (із змінами і доповненнями) зарахування
учнів до загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється, як правило,
з 6 років. Однак щорічною постановою Головного санітарного лікаря
України про підготовку загальноосвітніх навчальних закладів до відповідного
навчального року уточнено вік майбутніх першокласників, зокрема визначено, що
не можна приймати до школи дітей, яким не виповнилося 5 років 8 місяців.
Згідно з Положенням про загальноосвітній навчальний
заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010
р. № 778, місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування
закріплюють за закладами відповідну територію обслуговування і до початку
навчального року беруть на облік учнів, які мають їх відвідувати. Порядок
обліку встановлено Інструкцією з обліку дітей і підлітків шкільного віку,
затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 р. № 646.
Зарахування учнів до загальноосвітніх навчальних
закладів урегульовано наказом Міністерства освіти і науки України «Про прийом
дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів» від 7 квітня 2005 р. №
204 [далі — Наказ № 204).
Приймання дітей до 1 класу спеціалізованих
навчальних закладів здійснюють відповідно до Інструкції про порядок
конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців) до гімназій, ліцеїв,
колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів), затвердженої наказом Міністерства
освіти і науки України від 19 червня 2003 р. № 389 (далі — Інструкція №
389).
Зарахування дітей до
загальноосвітніх навчальних закладів
До 1 класу загальноосвітнього
навчального закладу (крім спеціалізованого) зараховують дітей, які постійно
проживають на закріпленій за навчальним закладом території обслуговування.
Згідно з Наказом № 204 прийом до 1 класу
загальноосвітнього навчального закладу здійснюють на безконкурсній основі.
Проводити тестування, співбесіди, екзамени для встановлення рівня засвоєння
дитиною навчально-виховної програми дошкільного навчального закладу, а також
перевіряти, чи вміє дитина читати, писати, рахувати, категорично заборонено.
Крім того, не дозволяється збирати додаткові дані про батьків або осіб, які їх
замінюють, зокрема вимагати характеристик з місця роботи, довідок про
заробітну плату тощо.
До загальноосвітнього навчального закладу дитину
зараховують на підставі наказу директора і таких документів, що подають
батьки або особи, які їх замінюють:
—
заява на ім'я директора
загальноосвітнього навчального закладу;
—
копія свідоцтва про народження дитини;
—
медична картка встановленого
зразка.
Порядок приймання дітей до
спеціалізованих навчальних закладів
До 1 класу спеціалізованої школи
(шко- ли-інтернату) з поглибленим вивченням окремих предметів дітей приймають
незалежно від того, чи проживають вони на закріпленій за цією школою території
обслуговування.
Відповідно до Інструкції № 389 приймання дітей до 1
класу спеціалізованої школи (школи-інтернату) здійснюють на конкурсній
основі і проводять у терміни, визначені навчальним закладом, у формі
співбесіди з дитиною в присутності її батьків або осіб, які їх замінюють.
Пропонуємо більш детально розглянути дії
заступника директора на різних етапах організації приймання дітей до 1 класу.
Перший етап. Оформлення необхідної документації та
підготовка до проведення співбесід
Обов'язки осіб, відповідальних за організацію
приймання дітей до 1 класів, визначено наказом директора навчального закладу
«Про порядок приймання дітей до 1 класів» [див. Додаток Т).
Відповідно до цього наказу у школі слід створити
робочу групу з числа педагогічних працівників, яка має розробити Правила
конкурсного приймання. Відповідно до Інструкції № 389 ці правила
розглядають на спільному засіданні педагогічної ради та ради навчального
закладу, схвалюють, а потім затверджують у директора навчального закладу та
погоджують з відповідним органом управління освітою. Правила конкурсного
приймання слід оголосити не пізніше ніж за два місяці до початку співбесід.
На першому етапі заступнику
директора школи необхідно:
— довести до відома педагогічного колективу та
батьків порядок приймання дітей до 1 класу, розмістивши відповідну інформацію
на стенді школи;
— провести збори для батьків майбутніх
першокласників;
— створити педагогічну комісію;
— розробити завдання для співбесіди; затвердити ці
завдання у керівника навчального закладу та погодити їх з відповідним органом
управління освітою;
– довести до відома батьків перелік завдань, за
якими буде проходити співбесіда з дитиною, а також умови і терміни проведення
конкурсу;
– підготувати проект наказу про створення
апеляційної комісії на період конкурсного приймання дітей до 1 класів;
– погодити з відповідним органом управління освітою
чисельність і склад апеляційної комісії.
Другий етап.
Проведення співбесіди
Метою проведення співбесіди з
дитиною, яка вступає до 1 класу спеціалізованої школи (школи-інтернату), є
виявлення її природних здібностей, встановлення рівня загального розвитку,
функціональної готовності до систематичного навчання тощо. Перевіряти
знання та уміння дитини понад обсяги державних вимог навчально-виховних програм
дошкільного навчального закладу заборонено.
Під час співбесіди дитина виконує діагностичні
завдання, розроблені педагогічною комісією на основі державних вимог
навчально- виховних програм дошкільного навчального закладу та матеріалів,
запропонованих центрами практичної психології і соціальної роботи
(психологічними службами).
Спілкуються з дитиною вчитель початкових класів і
практичний психолог. Співбесіда тривалістю не більше ЗО хвилин має проходити
у доброзичливій атмосфері. Присутність батьків або осіб, які їх
замінюють, — обов'язкова. Результати співбесіди слід повідомити
одразу після її закінчення.
Навчання учнів 1 класу здійснюється з урахуванням
особливостей їх фізичного і психічного розвитку, вікових та індивідуальних
можливостей. Готовність дітей до навчання визначають за такими
взаємопов'язаними компонентами, як:
– фізична готовність;
– здатність до вивчення дисциплін відповідно до
спеціалізації закладу.
Фізичну готовність визначають медичні працівники. Дані про стан
здоров'я дитини та готовність її організму до навчання у школі вони записують у
медичній картці, яку батьки або особи, які їх замінюють, мають подати до
навчального закладу разом з іншими документами.
Здатність до вивчення дисциплін відповідно до спеціалізації закладу вчитель та практичний психолог визначають під час
співбесіди.
Результати співбесіди оформлюють у вигляді
протоколів, які слід зберігати в тому самому порядку, що й протоколи державної
підсумкової атестації.
Третій етап.
Зарахування дитини до 1 класу
Після того, як педагогічна
комісія закінчила проведення співбесід, заступник директора школи має
упорядкувати матеріали її роботи, розподілити дітей, які пройшли конкурс, на
класи, а також розробити рекомендації батькам майбутніх першокласників [див.
Додаток 5].
Крім того, заступнику директора школи протягом
п'яти днів після оголошення результатів конкурсу слід підготувати проект
наказу про зарахування учнів до 1 класу.
Дитина вважається зарахованою до школи з моменту
підписання цього наказу директором та оформлення особової справи.
|